Muzyka dawna w ostatnich latach nie traci na swojej popularności. Jedną z epok muzycznych, która w dalszym ciągu odkrywana jest na nowo to barok. Rozwijająca się w różnych częściach Europy w różnym tempie, o dużym zróżnicowaniu stylu muzyka baroku, zawiera ścisłe powiązania z różnymi dyscyplinami artystycznymi, co wyróżnia ją na tle renesansu. Warto zauważyć, że obok muzyki włoskiej tamtego okresu rozwijała się także odmiana muzyki barokowej w Anglii. Znamiennym przedstawicielem angielskiej muzyki okresu baroku był Henry Purcell – geniusz okresu restauracji. Henry Purcell jest uważany za czołowego twórcę angielskiego, który połączył w swojej twórczości pierwiastki stylu włoskiego, francuskiego oraz angielskiego. W jego twórczości znajdziemy kantaty, psalmy – anthem, ody – sławiące sylwetki osób lub wydarzenia, muzykę do sztuk teatralnych, sonaty klawesynowe, suity, utwory organowe, a także przedstawienie operowe.
Płyta CD została zarejestrowana podczas Koncertu Muzyki Barokowej 4 października 2020 roku w przepięknym wnętrzu Bazyliki Kolegiackiej św. Mikołaja Bpa w Grudziądzu, gdzie wyjątkowa akustyka sprawia, że dźwięki, których w niej słuchamy, nabierają niepowtarzalnej mocy. Wykonawcy: Chór Alla camera, soliści: Barbara Tritt – sopran, Karol Bartosiński – kontratenor, Damian Suchożebrski – bas oraz orkiestra instrumentów historycznych Baroque Collegium Musicum w składzie: Jolanta Sosnowska – skrzypce, Radosław Koper – skrzypce, Anna Mikołajczak – altówka, Weronika Kulpa – wiolonczela, Krzysztof Sokołowski – viola da gamba, kontrabas , Rafael Gabriel Przybyła – obój / flet, Gabriela Pietraszewska-Bryła – obój / flet, Piotr Kowalkowski – trąbka naturalna, Paweł Szewczyk – kotły historyczne / bębny, Paulina Tkaczyk / klawesyn, Dariusz Hajdukiewicz – organy skrzyniowe / kierownictwo artystyczne, Mateusz Iwanowski – dyrygent (Opieka naukowa i artystyczna – prof. Anna Janosz), Piotr Sawistowski – realizacja dźwięku.
Podczas koncertu zabrzmiały dwie kompozycje Henry Purcella z ostatnich lat jego życia, które są w Polsce bardzo rzadko wykonywane. Jest to Muzyka na uroczystości pogrzebowe – Funeral Sentences Królowej Marii Stuart II żony Króla Wilhelma III Orańskiego. Kompozycja składa się z trzech anthem (hymnów) przeznaczonych na chór oraz basso continuo. Natomiast słowa pochodzą z księgi modlitewnej z 1660 roku oraz Księgi Hioba rozdz. 14, 1-2.
Druga kompozycja to ostatnia z sześciu ód urodzinowych Come, Ye Sons of Art skomponowanych przez Henry Purcella również dla Królowej Marii II Stuart wykonana 30.04.1694 r. na 33 urodziny Marii. Utwór przeznaczony jest na orkiestrę, solistów oraz chór. Autor słów ody jest niestety nieznany.