Paweł Miczka

skrzypce

Urodził się w Katowicach, w rodzinie z muzycznymi tradycjami – jego rodzice byli oboistami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Po zakończeniu podstawowej edukacji w Polsce rozpoczął studia w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku, w klasie prof. Rolanda Baldiniego. Pod jego wpływem zaczął interesować się historyczną praktyką wykonawczą, co zaowocowało podjęciem nauki na kierunku skrzypiec barokowych w klasie prof. Susanne Scholz. Również w czasie pobytu w Lipsku Paweł odkrył w sobie powołanie nauczycielskie – ukończył studia pedagogiczne i rozpoczął pracę w szkole muzycznej w Halle. Po zakończeniu kształcenia w Niemczech, postanowił doskonalić swoje umiejętności na największym wydziale muzyki dawnej w Europie – w Królewskim Konserwatorium w Hadze, w klasie prof. Enrico Gattiego. Po uzyskaniu dyplom w Holandii Paweł rozpoczął studia doktoranckie na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, które ukończył w roku 2018. Obecnie przygotowuje swoją pracę doktorską na temat wiedeńskiej przedklasycznej oraz klasycznej muzyki kameralnej w aspekcie historycznych praktyk wykonawczych pod kierunkiem dr hab. Arkadiusza Kubicy.

Ważną rolę w działalności artystycznej Pawła zajmuje sztuka improwizacji. Już jako lipski student rozwijał on swoje zdolności w tym kierunku pracując z Tilo Augstenem. Umiejętność łączenia sztuki improwizacji z szerokimi zainteresowaniami muzycznymi zaowocowała uczestnictwem w licznych projektach, obejmujących nie tylko muzykę barokową i współczesną ale także gatunki takie jak jazz czy folk. Te zainteresowania dały również początek utworzonemu wraz z grupą studentów haskiego Konserwatorium, zespołowi Mitomani, z którym to zespołem został laureatem na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Żydowskiej IJMF w Amsterdamie oraz Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja. Paweł miał możliwość szlifowania swoich umiejętności pod okiem znakomitych profesorów takich jak Franz Brüggen, Barthold Kuijken, Christophe Coin, Erich Höbarth, Midori Goto, Clive Brown, Ryo Terakado, Kati Debretzeni, Walter Reiter, Bart van Oort, Frank de Bruine.

Współpracował z zespołami takimi jak Collegium 1704, Lautten Compagney, Musica Florea, Le Concert d’Apollon, Silva Rerum Arte, Hof Musici czy Orkiestra Historyczna. Jako koncertmistrz prowadził zespoły Märkisch Barock, Concerto Foscari, Zespół Muzyki Dawnej Filharmonii Lubelskiej, Michaelis Consort oraz Aris&Aulis Berlin. Jest inicjatorem oraz prymariuszem zespołu Fibonacci Kwartet – kwartetu smyczkowego, który zajmuje się wykonawstwem historycznym muzyki kameralnej XVIII oraz XIX wieku na oryginalnych instrumentach z epoki, bądź ich kopiach.

Posiada troje skrzypiec: anonimowy barokowy włoski instrument z XIX wieku; klasyczny – autorstwa Józefa Świrka (1977) oraz współczesny –  zbudowany przez Franco Simeoniego (2010). Interesuje się lotnictwem, z pasją oddaje się wycieczkom górskim oraz kolekcjonowaniu płyt winylowych. Jest kierownikiem projektu Scena Za Szybą oraz prezesem Fundacji Konsek Kultury.